Запускаємо на орбіту нашого сайту тижневу підбірку наукових новин! Сьогодні в дайджесті: смерть Гокінґа, терапія проти Альцгаймера, крадіжка приватної інформації в Facebook. Ну і що за новини без Ілона Маска?

Стівен Гокінґ пішов з життя
Не чув про цю втрату тільки той, хто живе у печері. Гокінґ помер минулої середи у віці 76 років. Він займався дослідженням чорних дір і довів теоретично, що вони «випаровуються».
Якщо коротко, то суть «випаровування» полягає в наступному: згідно з квантовою механікою простір складається із віртуальних частинок та античастинок. Вони постійно утворюють пари, а потім анігілюються (перетворюються з частинок однієї форми матерії (речовини) в іншу форму (поле). Одна з цих частинок може впасти в червоточину, але інша може й не впасти, а вирватися в безмежний простір, де вона стане випромінюванням чорної діри… «Тому, якщо ви відчуваєте, що ви в чорній дірі, не здавайтеся! З неї є вихід», – казав Гокінґ своїм металевим голосом.
Стівен не здавався. Попри хворобу він продовжував діяльність науковця та популяризатора. Його книжку  «Коротка історія часу» було перекладено на 40 мов та продано 10 мільйонів її копій. Гокінґ застерігав щодо небезпек штучного інтелекту і поборював ідею колонізації інших планет задля виживання нашого виду. Спочивай з миром, Стівене!
Джерела: https://goo.gl/rLh2RY, https://goo.gl/Rs5yzj

Супернейрони проти Альцгаймера: нова клітинна терапія
Минулого тижня на сайті Гладстоунського інституту (США) з’явилося повідомлення про можливий прогрес у методах боротьби з хворобою Альцгаймера.
Група науковців під керівництвом Джорджа Пелопа працювала над дослідженням інтернейронів (проміжних нейронів), нервових клітин, які допомагають іншим нейронам гармонійно функціонувати. Їхнє завдання – задавати ритми у головному мозку, «вказуючи» збуджувальним нейронам, коли починати та припиняти передачу сигналів. Порушення балансу між цими двома типами нейронів призводить до епілептичих нападів, які часто спостерігають у хворих на хворобу Альцгаймера.
Спочатку науковці спробували додавати до мозку піддослідних мишей звичайні інтернейрони у вражений хворобою мозок, однак помітили, що нічого не змінюється, адже хворий орган має токсичне середовище. Команда дослідників генетично вдосконалила інтернейрони, додавши туди білок Nav1.1. Цього разу новим клітинам вдалося подолати бар’єр і почати відновлювати функції мозку, налагоджуючи нейронні мережі. Один вдосконалений проміжний нейрон у такий спосіб може контролювати тисячі збуджувальних нейронів. Тож нові клітини виступають у мозку як професійні диригенти оркестру. Залишається тільки зрозуміти, чи зможуть дослідники знайти правильний спосіб, щоб пересаджувати такі клітини людині.
Джерело: https://goo.gl/hpVLLh

Cambridge Analitica збирала дані 50 мільйонів Facebook-профілів
Приватна компанія Cambridge Analytica без дозволу збирала персональну інформацію з профілів 50 мільйонів користувачів Facebook та використовувала цю інформацію для мікротаргетингу повідомлень (створення контенту, підлаштованого під вподобання користувача) у передвиборчій компанії Дональда Трампа. Cambridge Analytica отримала дані від професора психології у Кембриджському університеті Олександра Когана, який мав доступ до даних для проведення дослідження. У відповідь на журналістські запити Facebook забанив вищезгадану компанію.
Продукт, який продає Facebook, – це інформація про нас. Соціальна мережа використовує її, щоб направляти рекламні пости до зацікавленої аудиторії. Щоб краще поцілити в «мішень», соцмережа використовує алгоритми, які збирають більше інформації, ніж ми публікуємо для загалу. Лайки, коментарі, де саме ми зупиняємося під час гортання стрічки новин, – усе це аналізується. У 2015 році вчені Кембриджського та Стенфордського університетів провели дослідження, які показали, що 10 лайків достатньо, аби знати вас краще за колег, 150 лайків допоможуть знати вас краще за батьків, а 300 – краще за чоловіка/дружину.
Джерела: https://goo.gl/QaCHPU, https://goo.gl/vP3A64

Міжгалактична медіа-імперія від Ілона Маска
Ілон Маск, як зазвичай, ексцентрично повідомив про створення нової компанії. У середу він написав у своєму Твіттері лише одне слово “Thud!”, що стало причиною різних спекуляцій серед його підписників. Пізніше Маск додав, що це назва його міжгалактичної медіаімперії.
Більше жодних подробиць. Не зрозуміло, чи це жарт, чи Маск справді вирішив долучитися і до медіаіндустрії. Видання The Verge повідомляє, що Маск найняв колишніх працівників сатиричного видання The Onion, включно з головним редактором Коулом Болтоном і виконавчим редактором Беном Берклі.
Хоча такі заяви здаються жартами, Маск полюбляє втілювати їх у реальність. Згадайте лише вогнемети від Boring Company або Теслу в космосі.
Джерело та деталі: https://goo.gl/QAUXif

Підписатись на тижневу розсилку наукових новин від Куншт.